Vingar som örnen

Nu ska jag skriva ett inlägg som jag tror grundar sig på sanna faktapåståenden. I vilket fall som helst så tar jag det för givet tills någon säger emot.

En pendel, om den börjar gunga med en viss - vad ska vi kalla det? - svängning så kan den inte gunga högre än detta. Pendlandet kommer aldrig att överstiga den första pendelrörelsen, inte förrän pendeln stoppas och sätts i gungning med en ny utgångspunkt. Pendeln kommer inte, utan yttre påverkan, svänga mer än vad den hade som första pendelrörelse. Hänger ni med? Har jag rätt?

På liknande sätt är det, har jag hört, när en snowboardåkare färdas nerför en backe och ska göra hopp över gupp (finns det ordet?). Höjden på hoppen som följer på det första kan inte överstiga det första hoppets höjd, oavsett hur stora eller små guppen är. Utan yttre extra påverkan, som en motor (om man nu skulle kunna ha en motor på en snowbord), går det inte att hoppa högre än det första hoppet. Det första hoppets höjd, vilket väl bestäms mycket av farten, sätter liksom agendan för resten av färden ner.

Jag tänker att vid backhoppning är det viktigt med en hög fart för att hoppa långt (och högt, vilket krävs för att nå marken så sent som möjligt och därför komma längre). Farten blir hög på grund av den branta lutningen. Lutningen bestämmer faren, höjden och längden.

Jag tänker så här: Det kan ha stor betydelse hur mycket vi människor vågar hoppas på någonting. Kanske bestämmer det ibland utgången av en satsning, på liknande sätt som den första pendelrörelsen, det första hoppet, farten och lutningen bestämmer hur stora kommande pendelrörelser eller hur höga kommande hopp blir. Den första rörelsen eller det första hoppets storlek bestäms av farten, som, åtminstone i mångt och mycket, bestäms av hur högt upp man liksom börjar.

Okej, har det betydelse hur mycket jag vågar hoppas på någonting? Ja, åtminstone ibland, tror jag. Om inte annat så vågar man kan satsa mer ju mer man vågar hoppas. Desto större hopp man har, desto högre upp vågar man satsa och desto högre upp börjar man och desto högre hoppar man. Enkel logik.

Vågar jag hoppas på någonting som jag tror är bra och satsa på det? Förmodligen är det störra chans att det jag hoppas på kommer att bli verklighet. Jag hoppas och hoppet blir större.

Nu ska jag säga emot mig själv. Jag tror inte att det alltid är så att vårt hopp, vår tro avgör hur det går. Allt står inte i vår makt. Ibland kan man hoppas och kämpa sig blodig för något som ändå inte blir verklighet. Andra gånger kan de mest fantastiska saker ske utan att man lyft ett finger. Men, i vissa lägen, tror jag, kan vårt hopp vara det som avgör hur det går.

Jag tror att Gud har kontrollen över allting, även om ondskan just nu tillåts påverka oss. Det kan vara en provocerande tanke (som jag inte kommer att gå in djupare på i detta inlägg) att Gud bestämmer om någonting kommer att hända eller inte, men jag tror att det är så. Guds försyn, kan man nog kalla det. Gud har varken skapat eller vill det onda, men kan ibland tillåta det en begränsad tid (men Han har lovat att det ska vara borta i evigheten). Gud har ändå makten. Därför ligger det i slutändan hos Gud hur det går, tror jag. Men ändå har vi som människor fått en fri vilja. Jag har lite svårt att förstå hur allt hänger ihop, men, trots att Gud har den yttersta kontrollen, så, tror jag, har vi människor uttrymme till att, till viss del, bestämma över våra liv. Därför är det viktigt att vi vågar hoppas och satsa.

Tillbaka till liknelserna: Kanske står du, precis som jag, högst upp, redo att färdas nerför backhoppningsbacken för att sedan kunna "flyga" högt och långt, men tvekar. Efter att ha missat att landa på skidorna flera gånger vågar man kanske inte försöka igen, men där, högst uppe, är det inte heller särskilt kul att stå och våndas. Hur högt vi vågar hoppa(s) kanske avgör hur högt vi hoppar. Och, oavsett landning får man en härlig luftfärd, eller hur? Och, allvarligt talat, tror ni inte att Eddie "the Eagle" Edwards* hade ett ganska kul liv ändå? :)

Fotnot: Google is your friend.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0