Ord som jag gillar 2.0

Tidigare skrev jag att jag är ett stort fan av ordet anticipation. Lite i samma anda är jag också väldigt förtjust i ordet potential. Kanske är det inte så intressant för er att veta, men låt mig utveckla mina tankar litegrann. Egentligen kanske jag inte behöver förklara hur jag tänker, för själva ordet uttrycker ju i sig självt en positiv känsla.

I vilket fall som helst - jag tänker så här: situationer kan vara mer eller mindre bra och mer eller mindre dåliga. Oftast är det en kombination av de båda, även om vi människor kanske ofta fokuserar på det ena eller det andra. Fast det var inte riktigt det som jag ville säga heller. (Jag känner mig väl inspirerad av vädret och snöar in på annat!) Men, så här: situationer kan kännas, och vara dåliga, men det kanske inte alltid spelar lika stor roll som man tror, så länge det finns potential, potential att bli bättre. Finns det rum för positiv utveckling så kan man känna anticipation. Det är härtligt! Jag blir helt inspirerad när jag tänker på det.

Vissa aspekter av mitt liv är jag missnöjd med. Så är det nog för alla människor. För det första behöver jag påminna mig om att det bara är aspekter av det som känns dåligt. Det är lätt att se det svartvitt som antingen bra eller dåligt, som sagt. Men, nu var det ju inte det jag skulle säga. Eller, det kanske det var, men inte bara. Utan, de aspekter av livet som känns dåliga kan ju bli bättre! Det där med potential är ju riktigt spännande. Vad ska ske, liksom? Den där känslan, när något plötsligt löser sig eller när något underbart, oväntat händer, den är ju oslagbar. Spännande, spännande!

Okej, jag erkänner att jag inte vet säkert att saker och ting istället inte kommer att bli sämre. Kan man veta säkert att det finns potential och att potentialen leder till att någonting blir bättre? Nej, kanske inte. Om man skulle tro på slumpen, så är det ändå, rent statistiskt, väldigt troligt att en del kommer att bli bättre (och en del sämre). Nu tror jag ju inte på slumpen, utan på Gud, en Gud som älskar mig. Det innebär potential, om något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0