Nystart



Det hela var oundvikligt. Under en längre tid hade längtan stundtals gjort sig känd och pockat på min uppmärksamhet. Samtidigt fanns också den befogade oron och vissheten; oron över att det inte skulle hålla i längden. Detta på grund av vissheten av min egen karaktär, eller kanske snarare brist därpå. Ändå är nu klockan slagen. Det oundvikliga har blivit just det, oundvikligt, eller snarare; det oudvikliga har slutligen fått sin vilja igenom. Jag är glad och förväntansfull. Tanken på att min karaktär, eller kanske snarare bristen därpå, som sagt, skulle sinka detta projekt försöker jag ganska framgångsrikt att förtränga. Något som jag däremot inte lyckas förtränga, och inte heller har för avsikt att, eftersom det ju, som sagt, är oundvikligt, är det faktum att jag återigen ska börja blogga!

Jag inleder härmed mitt återupptagna bloggande med att förmodligen ta mig vatten huvudet genom att säga att jag har för avsikt att skriva minst ett inlägg om dagen. Denna avsikt kommer helt klart inte alltid att motsvaras av verkligheten och själva omsättandet av avsikten i praktiken är alltså dömt att misslyckat redan så här på förhand, som ju det som är dömt att misslyckas just är - dömt på förhand alltså. Att se denna avsikt som ett löfte är alltså för dig som läsare (om det nu finns någon sådan) ett ypperligt sätt att ta dig vatten över huvudet i dina förväntningar på mig, vilket inte kan rekomenderas. Det jag vill säga är alltså detta: jag vill blogga varje dag och ska försöka att göra det, men det vore helt orealistiskt att tro att det inte finns undantag som bekräftar regeln. Hur många undantag just denna regel har återstår att se.

En intressant aspekt av det hela är det faktum att jag inte vet om någon kommer ha för avsikt att läsa detta mitt svammel. Liksom så mycket annat i livet återstår även detta att se. Om så denna avsikt finns hos någon och denne gör verklighet av avsiktens själva avsikt så skulle en liten, eller stor, kommentar göra mig glad.

En befogad fråga skulle kunna vara en som lyder så här: Vad kommer Hanna att skriva om? Den frågan ställer också jag mig. Ändå har jag förmodligen mer svar på den frågan än vad ni har. För att gradvis få en insikt i detta svar rekommenderas läsande av denna blogg. Här kommer nämligen svaret om vad Hanna kommer att skriva om att gradvis förtäljas, bokstav för bokstav, ord för ord. Om detta gradvisa förtäljande kommer att vara till belåtenhet får framtiden utvisa. Redan nu står det dock klart att en del av det som finns inom mig, som tankar som liksom svävar runt eller vad de nu gör, kommer att nå denna skärm, och kanske även era.

Trots att skrivande under lång tid har varit något som intresserat mig är det inte enkelt att låta frågan om hur detta skrivandet, rent formellt, kommer att och bör se ut, bero. År av förbiseende av viktiga skrivregler för att få orden att flyta, både i mobil och dator, kan ha fått en del mindre önskade effekter, samtidigt som risken också finns att inläggen, liksom detta (?), blir ett jagande efter "det finare språkets" begrepp, svamlande och filosofiskt högtravande, så till den grad att resultatet blir fullkomlikt obegripligt eller åtminstone tillräckligt för att reslutera i ofrivillig sömn(!) från läsarens sida. Frågan i klarspråk: hur skriver man en blogg där man kan experimentera med språket och låta språket bli använt på bästa möjliga sätt efter sina egan förutsättningar, samtidigt som det blir relevant och intressant att läsa? Viss av egna erfarenheter vet jag att mest lockande alternativet ibland är att låta svårlästa bloggtexter bero, istället för att anstränga sig att förstå onödigt svammel! Förmodligen, liksom vad det gäller själva innehållet i denna blogg, kommer jag låta stilen på språket variera beroende på inläggets karaktär.

Min önskan är att du som läsare vill återkomma hit för att få svar på de oundvikliga frågorna.

Något säger mig att nu att det mest passande tecknet nu är en punkt.

/Hanna


Kommentarer
Postat av: anders

I´ll be back

2010-01-14 @ 23:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0