Är Gud kvinna? En mångsysslare.

Ibland skulle jag nästan önska att jag inte trodde på Gud. Helt ärligt är det så. Jag kan känna mig så besviken på mig själv, på livet och på Gud att jag bara skulle vilja lägga ner allt vad tro heter, för varken jag, livet eller Gud motsvarar mina förväntningar och då kan det nästan kvitta. Så kan jag känna.

Problemet är: Jag kan inte sluta tro på Gud. Därmed inte sagt att jag aldrig tvivlar på Guds existens, för det gör jag. Men jag kommer ändå fram till, vare sig jag vill det eller inte, att jag verkligen tror, på riktigt, att det finns en Gud och att Han vill ha med mitt liv att göra.

Det har hänt nu alldeles för ofta för att det skulle vara slumpen. Jag har kommit på att jag inte längre tror på slumpen. Slumpen är död, men Gud lever.

Det är så här. Jag ska förklara. Gud vill ha med mig att göra. Så var det sagt. Han bryr sig om mitt lilla skitliv här på jorden. Ibland kunde man önska att man skulle få ha sitt självömkande i fred, att man skulle slippa bli störd i "tyck synd om mig"-tankarna, men icke. Det är helt enkelt för mycket begärt.

Varje gång blir jag förvånad, men nickar igenkännande. Jag börjar kunna det här nu, lika mycket som jag börjar lära mig att vägen är krokig och nog kommer att förbli så. Precis som vägen är krokig så finns det en fortsättning på vägen, bortom krönet, som man inte kan se eller ana med blicken.

Alltså, Gud, jag tycker att du är rätt cool. Suverän, både i betydelsen "högst av alla" och "helskön". Du har så skön stil på något sätt. Arbetar ofta i det fördolda, i det som jag inte ser. Du gillar helt enkelt överraskningar, och det gör jag med. Det vet Du.

Ganska ofta händer ingenting, när Gud gör det där underbara. Livet rullar på som vanligt. Men ibland sker också stora förändringar. Men det är inte de jag vill prata om nu. Jag vill prata om det som inte händer. När det inte blir någon skillnad, men det blir stor skillnad.

Gud skickar meddelanden till mig. Ni kanske inte visste det, men Gud både bloggar och skriver tidningar. Han gör tv-program också. Visste ni det? Han är mångsysslare. Simultankapacitet har Han också, för när jag behöver uppmuntran låter Han bloggare, skribenter, programledare, författare, radiopratare och andra, ingen och alla, säga samma sak, vid samma tidpunkt. Han vet att jag behöver tydlighet. Någonting som jag har funderat på, det bekräftar Han genom sina många kanaler. Slumpen, det skulle vissa kalla det. Men det gör inte jag, för jag har tvingats att sluta tro på slumpen och fortsätta tro på Gud.

Kommentarer
Postat av: R i Gislaved

Instämmer helt! :-)

Fast titeln förledde mig att tro att jag skulle få läsa en intressant genusvinklad syn på Gud... ;-))

2010-11-18 @ 13:02:26
Postat av: Hanna

SVAR:

Ja, jag förstod att det kunde tolkas så, men jag ville väcka lite nyfikenhet. Syftar ju på Guds simultankapacitet/-förmåga, som ju är en välkänd kvinnlig förmåga! ;)

2010-11-18 @ 13:05:58
Postat av: R i Gislaved

Hihi, jo jag förstod det sen. :-)

Men jag har mina perioder av ifrågasättande när jag tycker att det är knepigt att de flesta religioner är så utpräglat patriarkaliska, inklusive kristendomen. Har ni fått någon bra förklaring på din utbildning?

2010-11-18 @ 13:39:32
Postat av: Hanna

SVAR:

Mmm, jag tycker att frågan om manligt/kvinnligt i Bibeln är svår att veta hur man ska förhålla sig till, särskilt när det gäller sådant som kallelse till tjänst osv. Finns ju olika tolkningar, men det är svårt att veta vad man ska tro.

Vilket är det du tycker är mest knepigt: att Gud ofta framställs i manliga termer eller att män och kvinnor kan tänkas ha olika positioner/roller där mannen tycks bara mest framstående?

Vad det gäller mäns och kvinnors positioner finns ju två huvudlinjer, som egentligen har mycket att göra med hur man ser på syndafallet. Är kvinnans underordnande något som Gud tänkte sig från början när Han skapade människorna eller är det en konsekvens av syndafallet?

Sedan kan man ju också fråga sig vad det skulle innebära idag, även om kvinnan borde underordna sig mannen (om det skulle vara så; säger inte att det nödvändigtvis är så) mer än vad mannen skulle underordna sig kvinnan. Gäller Paulus förbud mot att kvinnor inte ska undervisa i församlingen fortfarande, eller kan underordnandet ta sig andra uttryck istället? Var det ens en allmän regel på Paulus tid att kvinnor skulle underordna sig, eller gällde det bara någon enstaka församling? Kanske handlade förbudet mot att kvinnan skulle få undervisa mer om att kvinnan inte var utbildad eller att de kristna kvinnorna inte skulle väcka anstöt i samhället genom att bryta mot gängse normer? Paulus tycker ju att det är viktigt att man blir grek för greker och jude för jude osv. I vårt sammanhang skulle vi ju säkert göra det svårare för många att ta till sig den kristna tron om det inte fanns några kvinnliga pastorer. Å andra sidan, även om män och kvinnor skulle ha olika roller så betyder det ju inte att de är olika mycket värda!

Jesus bröt ju mot gängse könsnormer på sin tid. Han mötte kvinnor. Att han samtalade med en kvinna vid Sykars brunn var ju ett brott mot den tidens normer. Dessutom gick sedan kvinnan iväg och berättade om Jesus i staden - hon var alltså evangelist!

Vad det gäller att Gud ofta framställs som man, så kanske man kan tänka att det nog bara fanns antingen maskulinum eller femininum och då var man "tvungen" att välja något av det. Men på många ställen i Bibeln talas det ju om Gud med kvinnliga egenskaper. Jesus var ju man, men han var väl "tvungen" att födas som antingen man eller kvinna, och kanske tog fler till sig budskapet för att Han var man.

Detta blev mest "lite" spridda tankar. Jag vet själv inte vad jag tror riktigt, men det kanske blir mer klart för mig längre fram... Hoppas du inte grubblar för mycket på sånt här. Man kan ju lätt fastna! ;)

2010-11-18 @ 14:10:22
Postat av: R i Gislaved

Det var ju så klart en ganska vag och bred fråga jag skrev... ;-) Tack för det intressanta och omsorgsfullt skrivna svaret och de olika synvinklarna!

För mig känns det helt självklart att kvinnor ska kunna bli pastorer/präster och leda församlingar! Det känns också självklart för mig att kvinnor inte ska underordna sig männen utan istället ska det finnas ömsesidig respekt. För mig innebär det inte detta att man inte tror på det som står i Bibeln utan att den faktiskt skrevs för så länge sen att man får sätta det i ljuset av vår egen tid. Men mest tänkte jag nog på varför Gud anses vara man. Och undrar hur det kommer sig att det vimlar av heliga män i nästan alla religioner? (Då verkar ju ibland de katolska helgonen lite mer jämlika!)

Jag läste i nån bok en gång att eftersom kvinnor kan "skapa" liv, dvs vara gravida och föda barn, har de det heliga i sig redan från början och behöver inte konstruera detta i form av en religion, till skillnad från männen. Det var en intressant tanke även om jag inte funderat klart på den än... För mig känns frågorna viktiga. Men som du säger, man kan ju lätt fastna! :-)

2010-11-18 @ 22:01:47
Postat av: Anonym

SVAR:

I egentlig mening är väl Gud varken man eller kvinna, förutom att Jesus var/är(?) man som människa, men jag förstår vad du menar. Har inte så mycket förklaring på det, förutom det jag skrev.

Jag antar att du anar att mitt senaste inlägg egentligen handlar om "kvinnoprästfrågan" och så är det ju, men jag ville inte skriva det i själva inlägget. Jag önskar att jag kunde känna mig säker på den frågan, men det gör jag inte - jag tycker att båda alternativen är möjliga. Men det känns som att jag behöver komma till ett beslut om vad jag ska tro. Om kvinnan ska underordna sig mannen, kan det ju, i förlängningen eventuellt få stora konsekvenser. Det behöver ju inte bara handla om just pastors-frågan, utan får då kvinnor vara lärare, bloggare, författare? Var går gränsen för hur mycket kvinnor får tycka och tänka offentligt i så fall? Problemet för mig är ju att det känns som att det är det "enda" jag kan. Har Gud skapat mig med gåvor som jag inte får använda? Eller är såna gåvor inte från Gud?

Vågar jag riskera att gå emot Guds vilja? Man kan också vända på frågan; vågar jag riskera att inte låta Gud använda mig i enlighet med det som jag tror är mina gåvor, så att fler kan hitta en tro på Gud? Ja, vad ska man tro egentligen?! Jag skulle så gärna vilja veta vad Gud tycker...

Men nu var det inte meningen att det här inlägget skulle bli så långt, men det blev det visst ändå... Tack för dina kommentarer! :)

2010-11-18 @ 22:24:35
Postat av: Anonym

Hur ser dina förväntningar ut? Är de drömmar/önskningar eller mål? :)

2010-11-18 @ 22:27:20
Postat av: Hanna

Jag har nog inte funderat så mycket på om det är drömmar/önskningar eller mål. Jag antar att det är drömmar/önskningar. Jag känner en stark längtan efter att fundera kring saker och ting och uttrycka det för andra, helst då om livet och tron.

Har svårt att se vad jag annars skulle göra, om jag inte fick göra just det. Möjligtvis arbeta mer anonymt och mekaniskt med språk, typ som översättare. Annars vet jag knappt. Känns som att jag får lägga band på mig själv om Gud är emot det. Hoppas då Han visar mig något annat som jag kan göra.

2010-11-18 @ 22:40:44
Postat av: Dordi

Vad får dig att tro att Gud skulle vara emot en sådan sak?! :)

2010-11-19 @ 12:55:25
Postat av: Hanna

Bibeln...? Paulus särskilt.

2010-11-19 @ 13:13:35
Postat av: Dordi

Tror du inte att GUD kan ha lagt ner den längtan som du bär på i dig? :) ...Paulus gjorde ju åxå det som han "brann" för...eller? :)

2010-11-20 @ 22:38:24
Postat av: Hanna

Kanske... :) Så är det förhoppningsvis. Frågan är på vilket sätt jag ska följa längtan, men det kanske jag får reda på så småningom.

2010-11-20 @ 22:41:33
Postat av: sofie

hanna. jag måste säga att jag är något chockad över att du ens FUNDERAR över om det är "rätt" att kvinnan ska underordna sig mannen bara för att någon tjomme skrev det i en text för ca 2000 år sedan (jo, jag fattar att denna tjomme och denna text inte bara är vad som helst för dig). detta låter alltså fullkomligt sjukt i mina öron. är du emot homosexualitet också? får man jobba på söndagar? INGEN följer bibeln till punkt och pricka. som jag ser det plockar de flesta kristna bara de russin ur bibelkakan som passar bäst för den tid de lever i.



dessutom hoppas jag att du förstår att även om män och kvinnor skulle kunna ha olika roller som i teorin skulle kunna ha samma värde (i praktiken finns det en viktig liten faktor som kallas makt) så är det faktiskt så att själva uppdelningen I SIG är ett problem. det begränsar människor och jag anser att det är förtryckande. och faktiskt, så är det (historiskt) uppenbart att en uppdelning skapar ojämlikhet.

och det där som någon skrev om att kvinnan skulle vara helig i sig för att hon föder barn och därför inte ska syssla med andra heliga saker som att vara präst, är väl bara ännu ett jävligt lamt försvar från patriarkatets sida. kvinnors uppgift i livet är att föda barn och ta hand om dem. tack, då vet vi.



på gymnasiet såg jag dig som, eh, "överdrivet" kristen, vilket jag gissar att du redan vet, men jag trodde faktiskt inte att du skulle luta så mkt åt det fundamentalistiska hållet (om jag nu inte missuppfattat dina inlägg här).

2010-11-28 @ 18:43:14
URL: http://goingtoshanghail.blogg.se/
Postat av: Hanna

SVAR:

Sofie, jag har läst teologi i flera år och varit kristen länge. Dessutom har jag haft tankar på att bli pastor. Hur skulle jag INTE ha kunnat fundera på frågan, när det står som det står i Bibeln?? Jag är ingen person som vill leva mitt liv utan att reflektera över saker och ting. Ska man ha en åsikt i en fråga så måste man ju tänka!

Jag blir provocerad av vissa bibelord, absolut. Det enklaste skulle kanske vara att bestämma sig för att Bibeln inte är sann och inte tro på den. Ibland skulle jag önska att jag kunde göra det, men jag kan inte. Jag tror att Gud finns och att Bibeln är sann, vare sig jag skulle vilja tro det eller inte.

Visst finns det kristna som bara tar "russinen ur kakan" vad det gäller Bibeln, men det betyder inte att det är så man borde göra. Däremot är det ju så att allt i Bibeln inte gäller för vår tid. Särskilt gäller det ju en del av lagarna i Gamla testamentet, men förmodligen också en del av de anvisningar som finns i Nya testamentet, eftersom de gäller i ett särskilt samhälle som skiljer sig mycket från vårt. Frågan är ju då om texterna om kvinnans underordnande gäller i vår tid eller inte. I Sveriges kristenhet är det vanligast att man tror att det inte gäller i vår tid, men inom andra samanhang, främst i andra länder finns det en hel del som tycker annorlunda.

Jag vet inte vad jag tror, men jag hoppas komma till en slutsats någon gång. När man läst en del teologi och har verktyg för att tolka texterna kan man ju inte bara lyssna vad andra säger, utan måste tänka själv. Förmodligen har jag väldigt känsligt samvete. Därmed inte sagt att jag skulle vara en bättre människa eller ha mer empati, men jag har lätt att fastna i grubblande och oroa mig för att göra fel. Min hjärna råkar vara sådan. Därför "måste" jag grubbla på olika frågor.

Vad det gäller maktförhållanden mellan könen så kan jag hålla med om att känslan man lätt får om man tänker sig att man ska underornda sig är att man har mindre värde, även om det egentligen inte är så. OM det skulle vara så att kvinnan inte borde vara församlingsledare innebär det ju inte att hon "bara" ska vara hemma och ta hand om barn. Inget säger att kvinnor inte ska göra karriär osv. Kvinnor ska absolut kunna ha betydelsefulla roller i samhället och kyrkan, men kanske inte som högsta ledare.

Jo, jag vet att du tycker att jag är en överdriven kristen, trots att du egentligen inte känner mig så väl eller vet vad jag tycker i särskilt många frågor. Jag tvingar ingen att tycka eller tro som jag. Ibland kan jag tycka att det är lite konstigt att vi sägs ha ett samhälle där man får tro som man vill, men säger man att man är kristen så måste man förklara sig (vilket jag visserligen gärna gör).

I vilket fall som helst, kul att du kommenterade.

2010-11-28 @ 19:19:23
Postat av: sofie

självklart måste man reflektera över saker, det gör även jag hela tiden. det värsta jag vet är människor som aldrig reflekterar över saker utan köper färdigpaketerade sanningar rakt av (t.ex. fundamentalister, sverigedemokrater osv). det är ju på det sättet som jag öht har kommit fram till att den nuvarande (köns)ordningen är fel och och borde förändras. och jag blir faktiskt provocerad över att du inte vet var du står i frågan huruvida kvinnan borde vara underordnad mannen eller inte 2010. själva frågeställningen är ju absurd. medeltiden ringde, liksom.

om kvinnor nu tillåts vara allt UTOM högsta ledare, innebär det ju att mannen trots allt ÄR mer värd än kvinnan. endast mannen hör hemma högst upp i hierarkin (hierarkier i sig är också något man kanske borde ifrågasätta lite mer inom vissa religiösa och icke-religiösa sällskap).

liksom, förklara gärna för mig hur en slags "biblisk lag" om att jag ska underordna mig andra (män) som ENBART beror på att jag råkar ha fitta istället för snopp - jag är socialkonstruktivist och tror inte på all bs om att män o kvinnor t.ex. har olika medfödda egenskaper som gör dem mer eller mindre passande för det eller det yrket - inte gör mig mindre värd. underordning innebär per definition att man tillskrivs mindre värde.



jag känner inte dig särskilt väl nej, trots att vi gick i samma klass i tretton år. det är därför jag frågar dig var du står. men jag har ändå fått en viss uppfattning om dina åsikter tack vare skriftlig kommunikation (du är ju inte särskilt verbal på det... orala planet, eh, no offense, läste nåt om din sociala fobi och respekterar det osv), och det är utifrån den uppfattningen som jag faktiskt blir förvånad över att du inte vet vad du tycker i den frågan. jag är fortfarande intresserad av din åsikt vad gäller icke-heterosexuella personer. antingen införlivar du mina fördomar mot "överdrivet" religiösa människor, eller så gör du inte det. jag blir gärna motbevisad.



och trust me, jag är också van vid att behöva förklara mig, är ju feminist. folk vet liksom inte ens vad genus är och tror att feminism är synonymt med manshat och riklig kroppsbehåring. du får givetvis tro vad du vill, men jag personligen kan ALDRIG acceptera åsikter som är t.ex. rasistiska, homofobiska eller sexistiska (en åsikt om att kvinnan bör underordna sig mannen faller in i sistnämnda kategorin). och jag tycker inte heller att samhället ska acceptera det. liksom, i övrigt lever du efter sveriges lagbok, inte efter de "lagar" som finns i bibeln (även om dessa påverkat även sveriges lagbok åfkårs). i sveriges lag står också att diskriminering pga kön, etnicitet, sexualitet osv ej är tillåtet. och jag tycker det är diskriminerande att kvinnor t.ex. inte får vara präster. simple as that.

2010-11-29 @ 00:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0